Skip to main content

Tellr doet drie dingen voor je. Het is, allereerst, een complete online kalender die je gebruikt om je uitingen te bedenken, organiseren en plannen. Zowel onderwerp als doelgroep, invalshoek en platform geef je aan in deze kalender.

Wat doet Tellr niet voor je?

Tellr is geen tool waarmee je bereik, interactie en andere effecten van je posts kunt meten.

Dit doe je beter met de tools van de platforms waarop je uitingen plaatst. Elk platform heeft haar eigen tools om het bereik en de interactie (kortom: het succes) van je uitingen te meten. Denk aan platforms als Facebook, LinkedIn, Instagram, X, maar ook aan Mailchimp of Laposta voor nieuwsbrieven. Deze platforms hebben allemaal hun eigen manier ontwikkeld voor het analyseren en presenteren van de verspreiding, de interactie en daarmee het succes van ‘hun’ content. Het is onmogelijk om dit, met een externe tool als Tellr, beter te doen dan de platforms zelf. Bovendien verandert de methodiek van de platforms nogal eens. Daarom heeft Tellr de keuze gemaakt deze analyse te laten waar die het beste kan plaatsvinden: bij de platforms zelf.

Natuurlijk is Tellr wel perfect in staat om, op basis van de analyses van deze platforms, jou als gebruiker voortdurend advies te geven om je content te verbeteren.

Hoe we dat doen, leggen we hieronder uit.

Tellr is geen tool die daadwerkelijk content publiceert.

 Ook dit doe je het beste met de platforms waarop je wilt publiceren. Het online zetten van content is bij elk platform weer anders geregeld. Bovendien kan je binnen het platform gebruik maken van allerlei opties. En regelmatig veranderen de platforms, aan de achterkant,  technische zaken om de boel te verbeteren, zonder daar de gebruikers iets over te vertellen. Een externe tool als Tellr kan dit daarom niet beter of handiger voor je doen.

 

Hoe past Tellr in een geïntegreerde contentaanpak?

Voor een soepele, efficiente en samenhangende contentstrategie is Tellr een centrale en essentiele tool – maar niet de enige. Voor het bedenken, plannen en organiseren van je contentaanpak gebruik je Tellr. Voor het meten en analyseren van de effecten van je gepubliceerde content zijn de tools van elk platform beter geschikt. Deze tools geven exacte en uitgebreide informatie over jouw post, zoals interactie, aantallen klicks, tijdstippen van lezen, bounces, duimpjes, forwarding, etc.

Deze kennis kan je goed gebruiken bij het bedenken en inplannen van nieuwe content in Tellr.

Een voorbeeld

Hoe kan die geïntegreerde contentaanpak er in jouw praktijk uitzien? We werken een voorbeeld uit.

  1. Je maakt een nieuwsbericht. Hierbij Tellr helpt je bij het maken van de belangrijke keuzes: over welk onderwerp moet het gaan? Met welke invalshoek? Voor welke doelgroep, en op welk platform? Welke collega gaat het item maken? Wanneer moet het klaar zijn en wanneer wordt het gepubliceerd? Dit doe je binnen Tellr. Je collega’s kunnen precies zien hoe het ermee gaat.
  2. Tijdens het maakproces blijf je (en je collega’s) dankzij Tellr op de hoogte van het vervolg. Je kunt tussentijds nog alles aanpassen.
  3. Dankzij Tellr weet iedereen hoe het ervoor staat, of en wanneer het klaar is, en wie het moet afvinken. Dan publiceer je het bericht handmatig, op het gekozen platform (dat kunnen er meerdere zijn), en op de geplande datum. Dit geeft jou ook vanzelf een broodnodige ‘laatste check’ voordat iets online gaat.
  4. Na verloop van tijd (na een dag, week, maand of kwartaal, al naar gelang jouw werkwijze) kijk je in de analysetool van het gebruikte platform (bijvoorbeeld Facebook) terug hoe het bericht het heeft gedaan. Je vergelijkt dit met andere uitingen, die misschien een andere invalshoek hadden, een andere vorm, een ander platform, of die waren bedoeld voor een andere doelgroep.
  5. De analyse van het bereik en de interactie (kortom: het succes) leert jou wat er goed ging en wat er beter kan. Deze kennis gebruik je om je aanpak nog iets beter te maken.
  6. Hier komt Tellr weer om de hoek kijken. Je hebt, bijvoorbeeld, in dit geval geleerd dat uitingen voor doelgroep X vaak succesvoller zijn als ze met de invalshoek ‘activerend’ zijn gemaakt. En voor doelgroep Y werkt de invalshoek ‘inspirerend’ het beste.
  7. Deze learnings kan je nu in Tellr gaan toepassen. In het strategiedeel van Tellr ga je, in dit voorbeeld, meer ruimte maken voor ‘activerende’ content wanneer deze bedoeld is voor doelgroep X. En je gaat wat meer content plannen voor doelgroep Y die een ‘inspirerende’ invalshoek heeft.
  8. Je collega’s zullen de volgende keer, dankzij de strategische adviezen in Tellr, content maken die beter aansluit bij de wensen van de doelgroepen X en Y.

En zo helpt Tellr je om, met behulp van de analyse in de platforms die je gebruikt, steeds een beetje beter aan te sluiten bij de wensen van je doelgroepen, zonder de ambities van de eigen organisatie uit het oog te verliezen.